Keto-dietens spännande möjligheter

Har du testat keto-dieten ännu? Den går i korta drag ut på att man minskar sitt intag av kolhydrater (sockerarter) och fokuserar på 65-70% fett och en ganska låg nivå av proteiner i jämförelse med andra mer protein-centrerade dieter. Med keto lär man kroppen att bränna fett för att använda det som bränsle istället för att bara lägga det på hyllan så att säga. Om man varierar sin kost, vilket är lätt att göra med blenders och processorer, genom att gå in och ut ur keto, uppnår man till slut metabolisk flexibilitet.

 Med metabolisk flexibilitet kan kroppen känna efter själv och bränna det som finns tillgängligt. Om du ökar intaget kolhydrater en vecka så använder kroppen sockerarterna som bränsle, men när du har dina ketone-nivåer uppe använder kroppen det fett som finns tillgängligt som bränsle.

 Men vad kan man äta då, förutom block av smör och feta nötter? Maträtter rika på avokado, ägg, fet fisk, feta köttbitar, feta nötter, fiberrika kolhydrater som mörkgröna bladgrönsaker och selleri funkar jättebra. Var kreativ med blenders och juicemaskiner. Ja, det mesta som är grönt går bra, vilket tyder på att detta är en diet att lita på när det gäller näring! Även om spenat, selleri och framförallt avokado består av kolhydrater så räknar man inte dessa kolhydrater på keto-dieten, eftersom de är så fiberrika.

 Sanningen är den att man vänjer sig ganska snabbt vid att tallriken utgörs av goda fetrika ingredienser med nyttiga grönsaker i härliga färger, med lite gott protein. Kolhydrater är ganska överskattade och du märker ganska snabbt hur skönt det känns i kroppen utan dem.